Žijeme s cukrovkou

  |  0 komentářů

Cukrovka je onemocnění, které někdy během života zaútočí na každého desátého z nás. Jedna z nejrozšířenějších chorob může do života vstoupit prakticky komukoliv, kdo má jen trochu dědičných předpokladů. Důležité je také nepodcenit správnou životosprávu, omezit sedavý styl života, alespoň minimálně sportovat a nepřejídat se, úspěšné plnění těchto zásad je polovina úspěchu v prevenci diabetu.

Většina diabetiků trpí takzvanou cukrovkou druhého typu. Zde není problém ani tak v samotné tvorbě inzulinu, ale ve snížené citlivosti tkání na inzulin. Diabetická dieta se obvykle skládá asi ze čtvrt kilogramů složených cukrů (polysacharidů), které je nutné rozdělit si rovnoměrně během dne. Podstatné je jíst potraviny v malých, ale současně také častých dávkách. Ideální je pět až šest porcí jídla za den, pauzy mezi jednotlivými jídly by se měly pohybovat mezi dvěma a třemi hodinami.

Cukrovkou trpí každý desátý Čech, přitom stačí poměrně málo a dá se jí účinně předcházet.

Pokud vás přepadne hlad hodinu po obědě, zažeňte to nějakou kaloricky nenáročnou zeleninou nebo pár doušky vody. Hlavním cílem je nezvyšovat tělesnou hmotnost, v případě nadváhy nebo dokonce obezity si se svým zdravotním stavem v kombinaci s cukrovkou velmi přitížíte.

Sportovně založení diabetici by si měli dát pozor na přetěžování organismu, aby nepoklesla hladina cukru v krvi a nedošlo k hypoglykemii (tj. patologický pokles krevního cukru, doprovázen často stavy značné nevolnosti, poruchou jemné motoriky a v některých případech až krátkodobým bezvědomím).

A jaká jsou další doporučení pro lidi, kteří trpí cukrovkou? Samozřejmě je to pravidelné docházení k lékaři, který musí měřit takzvaný „dlouhý cukr“ a rovněž také krevní tlak, v jehož hodnotách by nemělo docházet k výkyvům. Ignorovat alkohol a tabákové výrobkyv jakékoliv formě. Pokud to jde, omezit v maximální možné míře i stres a snížit příjem živočišných tuků, které diabetikům z pochopitelných důvodů moc nepřispívají (ale samozřejmě se jich ze sta procent nevzdávat). Zkuste také náhradní nízkokalorická sladidla, kterými si alespoň v rámci možností osladíte život a pečujte o spodní polovinu těla, která je diabetem velice zatížena.