Získejte lepší pamět

Získejte lepší pamět

Naše paměť je jedna z nejcennějších věcí, co máme. Po třicátém roce věku ale začíná postupně slábnout a po 65. roce života každý pátý z nás trpí nějakou z jejích poruch. Jak ale takovému procesu předcházet?

Vyvarujme se stresu, protože jak prokázaly vědecké výzkumy, stres doslova „ničí“ mozek. Při chronickém stresu totiž odumírají buňky a nižší je i schopnost kreativního myšlení. Navíc se uvolňuje hormon kortizol, který zamezuje tvorbě nových neuronů.

Pokud chceme vylepšit naši schopnost paměti, měli bychom pravidelně sportovat. Stačí tři hodiny rychlé chůze týdně, důležité je obecně aerobní cvičení na čerstvém vzduchu. Cvičení redukuje stres a zabraňuje atrofii mozku, což s pamětí úzce souvisí.

K tomu nejlepšímu výkonu potřebuje náš mozek hlavně glukózu, stařecká demence vlastně vzniká tehdy, kdy mozek už není schopný glukózu zpracovávat.

Jak posílit paměť? A jak si ji uchovat až do pozdního věku?

Mozek tvoří ze dvou třetin tuk z omega 3 mastných kyselin. Pokud se vyvarujeme tučného vepřového a dodáme tělu tučné ryby jako je losos nebo makrela, vlašské ořechy či kiwi, děláme pro naši paměť tu nejlepší možnou službu. Pozor také na oxidativní poškození mozku, antioxidanty, které mu zamezí, nalezneme hlavně ve špenátu či bramborech. Pro náš mozek hrají prim i dva vitamíny – vitamín C (citrusy, jahody a podobně) a vitamín E (rostlinné oleje, listová zelenina). Podle vědeckých průzkumů jsou národy konzumující pravidelně ryby mnohem inteligentnější než ty, které upřednostňují jiné druhy masa. Tak proč si nedat alespoň občas lososa?

Co dalšího může prospět naší paměti? Důležitý je zejména dostatek spánku, méně než osm hodin této příjemné aktivity denně by dospělá osoba ze zdravotních důvodů určitě neměla pravidelně podstupovat. Podle vědců pak pomáhá i malé množství červeného vína (zhruba decilitr denně), dále třeba bohaté společenské kontakty. Co takhle deskové hry? Ať už na počítači nebo s přáteli, rozhodně si i na nich můžete cvičit svou paměť. Poslech kvalitní hudby nebo četba knih, učení se novým jazykům nebo návštěva divadel. To vše je pro náš mozek výborný balzám.

Naší paměti naopak škodí vysoká hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak a nadměrná hmotnost. Vhodné není ani přehánět to s prášky na spaní nebo antidepresivy, samozřejmostí je užívat i alkohol jen v rozumném množství, zvláště ten tvrdý by nám mohl dlouhodobě způsobit vážně problémy nejen v ohledu zhoršující se paměti.

Ohodnotit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.