Co nevíte o jódu?

Co nevíte o jódu?

Jód je pro naše zdraví velice důležitý, podle výživových odborníků ale trpí většina obyvatel Evropy jeho značným nedostatkem, české země příliš nevyjímaje. Co s tím?

Přitom by stačilo spořádat dvě porce mořských ryb nebo konzervu sardinek týdně, ale většina lidí si zřejmě myslí, že postačuje občas ochutit jídlo mořskou solí s jódem, což je samozřejmě tragický omyl. Mořská sůl samozřejmě jistou míru jódu obsahuje, ale mořských rybám nebo řasám nebo poctivému mléku se nemůže vyrovnat.

v České republice se alespoň částečně (dle mínění Světové zdravotnické organizace) podařilo problém s jódovým deficitem vyřešit. Přesto jsou ale některé kritické skupiny obyvatel, zejména těhotné a kojící ženy nebo malé děti, u kterých je nedostatek jódu stále závažným problémem. Přitom nedostatek jódu způsobuje nejen zvětšením štítné žlázy, ale i mnohem větší únavou než obvykle, slabší krátkodobou pamětí a sklonem k depresivním stavům. U malých dětí se pak zpomalí duševní vývoj a fyzický růst, ženám může způsobit nedostatek jódu v potravě například i rakovinu prsu.

Kolik jódu je vlastně třeba?

Ideální příjem jódu u dospělého člověka je asi 150 mikrogramů denně, těhotná či kojící žena potřebuje takřka dvojnásobek této dávky. V případě, že máte problém se štítnou žlázou dědičně uvnitř rodiny nebo máte podezření, že tímto onemocněním trpíte, nechte si dát štítnou žlázu vyšetřit a poraďte se s lékařem co a jak dále dělat.

Zvětšení štítné žlázy může vzniknout i díky autoimunitním onemocněním, astmatu nebo nejrůznějším alergiím. Štítná žláza může fungovat bez přísunu jódu i několik měsíců, protože má obvykle značné zásoby, po zhruba roce nedostatku se ale začne pomalu zvětšovat.

Jód najdeme hlavně v rybím mase, středomořská strava má určitě něco do sebe.

Nejvíce jódu obsahuje aljašská treska, která je ale těžko dostupná na českém trhu. Chybu ale neuděláme ani konzumací středomořských ryb, u kterých je ale třeba dávat pozor na koncentraci těžkých kovů, vydatné porce jódu pak obsahují i některé druhy typicky českých hub, jako je například hřib. Podle soudobé české státní normy musí jeden kilogram soli obsahovat alespoň 27 miligramů jódu, což v přepočtu vlastně lidskému organismu dostačuje, pokud užije řádově několik gramů soli denně.

Ideální z hlediska výskytu jódu jsou mimochodem i asijské mořské řasy, ale pozor – jódu nesmí být ani nadbytek, neb i to poškozuje lidské zdraví, byť je to jen naprosto okrajový problém v souvislosti s jeho nedostatkem.

Ohodnotit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.