Buďte fit

Buďte fit

Dobrým tipem, jak se ubránit osteoporóze, je pravidelný pohyb v kombinaci se správnou výživou – konzumace mléčných výrobků, ryb, máku, různých druhů ořechů a čerstvé zeleniny.

Buď fit!

Přirozeným prostředkem k udržení pevných a zdravých kostí je přiměřená zátěž kostní tkáně – fyzická aktivita. Pokud si chcete udržet pevné kosti, do svého jídelníčku si zařaďte látky, které jsou nezbytné pro stavbu kostí. Jsou to potraviny, které obsahují vápník, vitamin D, C, fosfor a hořčík. Omezte látky, které kostní tkáň poškozují – sodík, hliník, olovo.

Víte, že…

Kost je živá tkáň, která prochází během své existence různými vývojovými fázemi. Přibližně do třicátého pátého roku života tvorba kostní hmoty převládá nad jejím odbouráváním. Následně dochází k opačnému jevu – kostní tkáň ubývá, narušuje se struktura kostí, které jsou méně pevné. U některých jedinců se stav může projevit vznikem osteoporózy. Určitý vliv na vznik osteoporózy má i genetika a vzrůst, u žen menopauza, kdy se struktura kostí mění vlivem poklesu hladiny ženských pohlavních hormonů – estrogenů. Tehdy se jedná o primární osteoporózu. Proces řídnutí kostí může začít i během některých jiných onemocnění – zánětlivé revmatické choroby, onemocnění žláz s vnitřní sekrecí, onemocnění trávicího traktu, jater, ledvin a další. Tehdy se jedná o sekundární osteoporózu.

Kromě výživových vlivů a nedostatečné tělesné aktivitě mezi rizikové faktory lze zahrnout i nadměrné požívání alkoholu, kávy, nikotinu a toxické vlivy prostředí. Při vzniku osteoporózy obvykle nejsou cítit fyzické příznaky nemoci, které by na změněný stav jedince upozornili. Nemoc se často projeví zlomeninou kosti i při menším pádu. Statistiky uvádějí, že rizikem osteoporotické zlomeniny trpí každá třetí žena a každý šestý muž ve věku nad padesát let.

Ohodnotit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.