Jak jste se dnes vyspali?

Jak jste se dnes vyspali?

Představte si právě teď vaši postel. Taková pohodlná, teplá, .. Zatoužili jste si do ní hned lehnout a zdřímnout si alespoň chvilku? To je zcela normální. Spánek je velmi důležitý proces pro každý organismus. Zajišťuje regeneraci organismu a jeho nedostatek může způsobit zdravotní problémy.

Během spánku je dýchání mělčí a pomalejší, klesá napětí svalů, zpomaluje se činnost srdce a klesá krevní tlak. Usínáme přibližně 5 – 20 minut po uložení se do postele. Někteří lidé však mají problém usnout, pokud se tento jev opakuje často, jedná se o nespavost, kterou je třeba konzultovat s lékařem. Spánek probíhá v určitých cyklech – mělký, hluboký a paradoxní spánek (REM).

Pro tělo je velmi důležitý spánek před půlnocí, i když mnoho lidí tento fakt ignoruje a chodí spát v pozdních nočních hodinách. Nejvíce snů se sní během paradoxního spánku, který je také důležitý pro paměť a učení. Během noci vícekrát měníme polohu a také se vícekrát vzbudíme. Pokud však toto probuzení trvá méně než 4 sekundy, nezapamatujeme si jej.

Určitě znáte lidi, kterým stačí 6 nebo i méně hodin spánku denně, a naopak takové, kteří zvládnou spát i „dvanáctky“. Pravdou je, že ideálně by měl člověk spát 7,5 hodiny denně, i když je to individuální od organismu člověka a hlavně věku. Neměla by však překračovat hranici 9 hodin. Paradoxní je, že člověk, který spí více než 9 hodin v noci, bude více unavený než ten, který spal o pár hodin méně. Proto pokud se budete chtít po namáhavější práci či párty pořádně vyspat, rozhodně nebude nejšťastnějším řešením spánek do dvou odpoledne. Bude to mít přesně opačný výsledek, než jaký jste chtěli dosáhnout.

Pro spánek je také důležité prostředí. Nejdůležitější je výběr matrace a podušky. Údajně jsou zdravotně vhodnější tvrdší matrace, ale při určitých zdravotních problémech s páteří se naopak doporučují měkčí. Potřebné je také ticho a před spánkem vyvětrána místnost. Při čerstvém vzduchu se usíná lépe. Před spaním není vhodné jíst těžká jídla, pít alkohol a ani kouřit.

Ohodnotit