Bezpečné potraviny jsou základem zdravého stravování

Bezpečné potraviny jsou základem zdravého stravování

Zdravé stravování zahrnuje konzumaci čerstvé zeleniny a ovoce v libovolném množství. Ať už ze zahrádky, od pěstitelů, nebo během transportu a skladování se na povrchu nacházejí postřikové látky a různé chemické přípravky, které mohou ohrozit naše zdraví. Při podcenění základních pravidel nás jinak chutné a zdravé jídlo může přivést do značných zdravotních problémů.

V praxi to tedy znamená následně:

1. Myjte si důkladně ruce
Je důležité dodržovat osobní hygienu během vaření v kuchyni. Před tím než začnete připravovat jídlo, umyjte si ruce důkladně mýdlem.

2. Skladujte ovoce a zeleninu správně
Před uskladněním zeleniny a ovoce byste měli odstranit nečistoty, viditelně nevhodné kousky pro uskladnění, hmyz a zeminu z jejich povrchu. Pokud se rozhodnete skladovat ovoce nebo zeleninu v chladničce měli byste zajistit, aby byla v prostorách uskladnění, dostatečná cirkulace vzduchu a nedošlo k jejímu zapaření. Neskladujte zeleninu a ovoce v chladničce déle než 4 dny.

3. Důkladně vyčistěte všechny povrchy
Nádobí, misky, nádoby, musí být důkladně očištěny přičemž je třeba zajistit, aby se nevyskytovaly žádné kousky jídla skryté v jejich rozích a ohybech. Také dbejte na zvýšenou hygienu pracovních stolů, desek, umyvadel, nožů, které přicházejí do styku se zeleninou, ovocem a potravinami. Pokud ručně myjete nádobí, alespoň jednou za měsíc vyměňte houbu, která je po čase ideální zásobárnou pro bakterie. Pravidelně dbejte výměny utěrky.

4. Tepelně vhodně upravujte jídla a pokrmy
Pokud se suroviny vystaví správné teplotě přípravy, zničí jejich tepelnou úpravou viry, choroboplodné zárodky a bakterie. Pokud potraviny po úpravě nezkonzumujeme, musíte je opět ochránit chladem.

5. Myjte ovoce a zeleninu důkladně
Vždy umyjte ovoce a zeleninu pod proudem studené vody pokud ji chcete uskladňovat a při okamžité konzumaci proudem horké vody. Ovoce a zelenina se myje před jejím samotným zpracováním, aby se zabránilo, že se řezáním a sekáním špinavých surovin dostanou bakterie a zrnka nečistot či zeminy až k samotnému základu. Zároveň se tím minimalizuje i odplavení živin z řezů.

6. Zkontrolujte si datum expirace potravin
Vypěstujte si zvyk číst etikety na balených potravinách před tím, než je vložíte do nákupního košíku. Datum expirace a nutriční hodnoty potravin jsou jejich,, rodným listem „!

7. Naučte se při nakupování potravin, používat své smysly, zkušenosti a pocity
Buďte ostražití. Nedůvěřujte vždy všemu co je nabízeno v obchodech a obchodních řetězcích. V dnešní ekonomicky nestabilní době se nás budou snažit různí exportéři a dovozci zaplavovat levným,, akciovým „zbožím především ze zahraničí. Proto je na místě kupovat jen ověřené a zkušeností podložené kvality potravin a produktů. Věřte tedy smyslem, svým zkušenostem a pocitům. Pokud vidíte v balených cherry rajčatech známky orosení, je to neklamný znak, že byly během skladování podchlazené a na pultech se při nedostatku vzduchu při ostatních baleních za běžné teploty orosili. Takto začínají již na pultech zárodky hnilobných procesů, které snižují kvalitu a je třeba si jich všímat. Stejně vůně a konzistence zeleniny, ovoce a potravin o jejich kvalitě hodně napoví.

Ohodnotit